Premiera spectacolului ”Degețica” la Teatrul ”Gulliver”

Luna aprilie debutează la GULLIVER – Teatrul Familiei Tale cu premiera spectacolului ”Degețica”, care are loc duminică, 7 aprilie, la ora 10:30.

Astfel, ”Degețica” prinde contur magic prin eforturile intense ale echipei de creație coordonate de Miruna Dobrotă, regizoarea noului spectacol de la Teatrul ”Gulliver”, susținută îndeaproape de Andrei Cristea, în calitate de Asistent de Regie.

Adaptarea de Miruna Dobrotă, după Hans Christian Andersen, reconstituie nucleul narativ original într-un impresionant univers vegetal, printre brusturi impozanți și flori fermecătoare. Aici, spiridușii haioși interpretați de Miruna Dobrotă, Andrei Cristea, Elena Emandi, Nicoleta Miru-Cosma, Andrei Midișan și Eduard Onu trec printr-o sumedenie de incredibile peripeții, aducând la lumină povestea micuței ”Degețica”.

 Experți în camuflare, acești destoinici povestitori dezvăluie o realitate aparent minusculă, dar atât de fascinantă, plină de aventuri mărețe, cu învățături prețioase și care capătă amploare cu fiecare nouă scenă. Privită de aproape, această lume încărcată de primejdii, provocări și greutăți la tot pasul, seamănă uimitor de mult cu lumea noastră, a fiecăruia. Astfel, alături de Degețica, spectatorul descoperă puterea uimitoare de a merge mereu mai departe, oricât de greu ar fi, iar povestea ei reprezintă îndemnul adresat fiecăruia de a-și găsi puterea interioară și, mai ales, de a învața ”Să te-asculți pe tine! Să-ți asculți inima!”.

Noua producție a Teatrului ”Gulliver” se remarcă, deopotrivă, prin universul sonor desăvârșit de muzica originală realizată de către Andrei Midișan, precum și prin fascinația și versatilitatea decorului și a elementelor de scenografie, light design și video design inspirat create de Radu Gheorghițoiu și Remus Pașcu.

Așadar, povestea micuței ”Degețica”, pusă în scenă la Teatrul ”Gulliver”, promite o experiență artistică deplină, definită prin diversitatea mijloacelor de expresie, precum mânuirea păpușilor, teatru de umbre, muzică live, dans și interpretare.

Biletele pentru spectacol se achiziționează online, accesând link-ul http://bilete.teatrul-gulliver.ro sau secțiunea ”Bilete” din site-ul instituției: www.teatrul-gulliver.ro, sau de la sediul teatrului, în ziua spectacolului, înainte de începerea reprezentației, în limita locurilor disponibile.

Un curcubeu de emoție și culoare la spectacolul ”Vrăjitorul din Oz”, de la Teatrul ”Gulliver”

Ultima reprezentație a lunii martie de la GULLIVER – Teatrul Familiei Tale ne poartă, din nou, spre o nouă dimensiune a posibilului, a visurilor și dorințelor împlinite, prin încredere și prin potențialul propriu, la spectacolul ”Vrăjitorul din Oz”. Pentru că atunci când totul începe cu încredere, sporește prin perseverență și se desăvârșește cu dragoste, e rost de magie și totul devine posibil.

Astfel, pornind de la una dintre cele mai cunoscute și îndrăgite povești, spectacolul ”Vrăjitorul din Oz” impresionează prin vizualitate, dar și prin forța mesajului transmis. Iar dincolo de notorietatea textului, punerea în scenă a regizorului Dan Mirea reclamă un mesaj plin de simbolism și cu o puternică încărcătură educativă. Dorothy nu este un personaj, este un simbol, iar lumea fantastică a lui Oz există în sufletul fiecăruia. ”Vrăjitorul din Oz” este o învățătură atât pentru cei mici, cât și pentru cei mari. Nucleul spectacolului se construiește pe ideea de dragoste și încredere, de atașament față de familie, față de aproape, față de adevăr, principii deosebit de importante și relevante, în special pentru copii.

Deși păstrează firul narativ al poveștii, montarea de la Teatrul ”Gulliver” se bucură de o multitudine de elemente de originalitate, de la conceptul regizoral, la conceptul scenografic, ce aparține scenografului Vlad Tănase. În plus, muzica semnată de Dan Mirea întregește universul magic al lui Oz.

Regizorul Dan Mirea susține că atunci când creezi un spectacol, nu creezi din dorința de a arăta ceva, ci de a pune întrebări spectatorului. Iar ”Vrăjitorul din Oz” își dorește să adreseze întrebarea dacă lumea lui Oz poate face lumea noastră, în care trăim, o lume mai bună, atunci când credem în ea.

Spectacolul ”Vrăjitorul lui Oz” de la Teatrul ”Gulliver” este un curcubeu de culoare, de încredere și de dragoste.

Ca de obicei, biletele pentru spectacol se achiziționează online, accesând link-ul http://bilete.teatrul-gulliver.ro sau secțiunea ”Bilete” din site-ul instituției: www.teatrul-gulliver.ro, sau de la sediul teatrului, în ziua spectacolului, înainte de începerea reprezentației, în limita locurilor disponibile.

Mesajul Internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului 2024

Ziua Mondială a Teatrului a fost inițiată în 1961 de Institutul Internațional de Teatru ITI. Este sărbătorită anual pe 27 martie de către Centrele ITI și comunitatea internațională de teatru. Pentru a marca această ocazie sunt organizate diverse evenimente de teatru naționale și internaționale. Una dintre cele mai importante dintre acestea este difuzarea Mesajului Zilei Mondiale a Teatrului prin care, la invitația ITI, o figură de talie mondială își împărtășește reflecțiile asupra temei Teatrului și Culturii Păcii. Primul mesaj al Zilei Mondiale a Teatrului a fost scris de Jean Cocteau în 1962.

Autorul Mesajul Internațional pentru Ziua Mondială a Teatrului 2024 este Jon Fosse, scriitor şi dramaturg norvegian.

 

Arta este pace

Fiecare persoană este unică şi, totuşi, la fel ca oricare altă persoană. Înfăţişarea noastră vizibilă, exterioară este, fireşte, diferită de a oricui altcuiva – până aici, totul e clar –, dar există în acelaşi timp, înăuntrul fiecăruia dintre noi, ceva care aparţine numai şi numai acelei persoane, ceva care este doar acea persoană anume. Putem numi acest ceva spirit; sau suflet. Sau putem decide să nu-l definim prin cuvinte şi să-l lăsăm să existe în linişte.

Dar, deşi suntem diferiţi unul de celălalt, totodată suntem şi la fel. Oamenii din orice parte a lumii sunt fundamental asemănători, indiferent de limba pe care o vorbim, indiferent ce culoare de piele sau ce culoare de păr avem.

Asta poate fi oarecum paradoxal: faptul că suntem total asemănători şi, în acelaşi timp, complet diferiţi. Poate că fiinţa umană este în mod intrinsec paradoxală, unind în sine trupul şi sufletul – noi reunim cea mai pământească şi mai tangibilă existenţă cu ceva ce transcende aceste limite materiale, terestre.

Arta, arta bună, reuşeşte, în felul ei minunat, să combine unicitatea absolută cu universalul. Ea ne face să înţelegem că ceea ce este diferit – ceea ce e străin, am putea spune – este universal. Astfel, arta spulberă graniţele dintre limbi, regiuni geografice, ţări. Ea concentrează nu doar calităţile individuale ale fiecăruia, ci şi, în alt sens, caracteristicile individuale ale fiecărui grup de oameni, de pildă ale fiecărei naţiuni.

Şi face asta nu nivelând diferenţele şi reducându-le la un numitor comun, ci, dimpotrivă, arătându-ne ceea ce este diferit de noi, ceea ce e străin sau altfel. Orice artă bună conţine exact asta: ceva străin, ceva ce nu putem înţelege pe de-a-ntregul, dar pe care totuşi, într-un fel, îl înţelegem. Conţine un mister, ca să zic aşa. Ceva ce ne fascinează şi ne împinge dincolo de propriile noastre limite – şi, făcând asta, creează transcendenţa pe care orice artă o conţine şi către care, totodată, ne conduce.

Nu cunosc un mod mai bun de a aduce laolaltă contrariile. Este exact inversul a ceea ce fac conflictele violente pe care le vedem prea adesea în lume şi care stimulează tentaţia distructivă de a anihila orice este străin, orice este unic şi diferit, folosind deseori cele mai monstruoase invenţii pe care ni le-a pus la dispoziţie tehnologia. E terorism în lume. E război. Pentru că oamenii au şi o latură animalică, guvernată de instinctul de a-l percepe pe celălalt, pe străin, nu ca pe un mister fascinant, ci ca pe o ameninţare la adresa propriei existenţe.

În felul acesta unicitatea – diferenţele pe care le putem vedea cu toţii – dispare, lăsând în urma ei o uniformitate în care orice este diferit devine o ameninţare ce trebuie eradicată. Ceea ce este văzut din afară ca o diferenţă, de pildă în privinţa religiilor sau a ideologiilor politice, devine ceva ce trebuie să fie înfrânt şi nimicit.

Războiul este o agresiune împotriva a ceea ce se află în adâncul nostru, al tuturor, împotriva acelui ceva unic. Şi este totodată o agresiune împotriva artei, împotriva a ceea ce se află în adâncul oricărei arte.

Am vorbit aici despre artă în general, şi nu în mod special despre teatru, dar asta pentru că, aşa cum am spus, orice artă bună, în adâncurile ei, se ocupă de acelaşi lucru: ia ceea ce este absolut unic, absolut specific şi îl face să devină universal. Uneşte particularul cu universalul pentru a-l exprima într-un fel artistic: nu eliminându-i specificitatea, ci reliefând această specificitate, lăsând ceea ce este străin şi nefamiliar să strălucească din plin.

Războiul şi arta sunt opuse, pur şi simplu, la fel cum sunt opuse războiul şi pacea. Arta este pace.

 

Versiunea în limba română: Alice Georgescu

”Necuvinte”, spectacolul lui Adrian Nour, revine în acest weekend la Teatrul ”Gulliver”

Finalul de săptămână readuce pe scena Teatrului ”Gulliver” unul dintre cele mai apreciate titluri din repertoriu, ”Necuvinte”, spectacolul de suflet al lui Adrian Nour.

Chiar dacă este preponderent nonverbal, spectacolul "Necuvinte" se remarcă prin puterea de expresie și prin forța mesajului transmis, prin inspiratele forme artistice și mijloacele de punere în scenă impresionante.

Astfel, Necuvintele sunt gesturi simple, priviri, momente de liniște, imagini care reușesc să transmită mai mult decât o sută de cuvinte goale. Și poate că doar prin necuvinte mai putem lupta împotriva "fast-life"-ului pe care îl trăim în fiecare zi, împotriva zgomotului, împotriva a tot ce ne ține departe de noi înșine. Pentru că "linștea este începutul curățirii sufletului", spectacolul ”Necuvinte” de la Teatrul pentru Copii și Tineret ”Gulliver” te invită la tăcere, timp de o oră și jumătate, dezvăluind, cu umor și sensibilitate realitatea ce ne înconjoară.

Viziunea regizorală a lui Adrian Nour, completată de propria performanță de excepție și de aportul actorilor Nicoleta Miru-Cosma, Andrei Ciugulea și Andrei Midișan, creionează o retrospectivă ”colorată” și amuzantă a lumii în care trăim, cu nenumăratele-i tipologii umane, paradigme culturale și alte cutume sociale. Astfel, necuvintele se țes cu imaginii vii, compoziții scenice surprinzătoare și secvențe emoționante ce contrastează puternic cu ritmuri muzicale antrenante și umor din plin. Sunt o provocare amuzantă, sensibilă, ce impresionează dincolo de cuvinte și îndeamnă la cuget lin și ușor.

Un spectacolul memorabil ce se adresează întregii familii și ”vorbește” - aproape fără cuvinte - despre nevoia de apropiere de noi înșine, de lucrurile autentice, de ceea ce contează cu adevărat, deslușind, în limbajul sufletului, cu preaplin de inspirație, umor și sensibilitate plenitudinea unui mesaj atât de necesar și de actual.

Spectacolul de dimineață de la Teatrul ”Gulliver” îi așteaptă pe micii spectatori la ”Cei trei purceluși”, o poveste super veselă și antrenantă, începând cu ora 10:30.

Biletele pentru spectacol se achiziționează online, accesând link-ul http://bilete.teatrul-gulliver.ro sau secțiunea ”Bilete” din site-ul instituției: www.teatrul-gulliver.ro, sau de la sediul teatrului, în ziua spectacolului, înainte de începerea reprezentației, în limita locurilor disponibile.

”Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele” la GULLIVER – Teatrul Familiei Tale

Cum arată întâlnirea dintre un fascinant vis de iarnă și o făgăduință plină de speranță?

Cu siguranță este încărcată de candoare, gingășie și sensibilitate, după cum demonstrează ”Omul de zăpadă care voia să întâlnească soarele” de la Teatrul ”Gulliver”.

 Spectacolul ce are la bază textul semnat de Matei Vișniec, cel mai cunoscut dramaturg român contemporan, dezvăluie, astfel, o poveste duioasă despre prietenie, generozitate, despre puterea și bucuria de a dărui.

Viziunea regizorală a lui Stelian Stancu, prezintă călătoria Omului de zăpadă, în căutarea Soarelui, un drum al descoperirii sensului vieții și al transformării. Caracterul antitetic al întâlnirii dintre Omul de zăpadă și Soare accentuează întocmai insolitul acestei mult așteptate întrevederi, care culminează cu un vis fascinant de iarnă, o transformare magică, prin făgăduința mărețului Soare: ”Te-am transformat în vis şi vei fi un vis viu, visul preferat al copiilor”. Astfel, finalul spectacolului păstrează speranța vie, menține deschis ciclul continuării și esența vieții: a rămas ”o mică inimă roşie, luminoasă, care palpită”.

Muzica originală a lui Eugen Dan Drăgoi completează formidabil tabloul hibernal, cu accente sprintene și jucăușe, iar elementele de scenografie realizate de Mihai Pastramagiu, definite prin culoare și expresivitate, evidențiază întocmai specificul sensibil al poveștii și gingăsia personajelor.

Spectacolul ”Omul de zăpadă” de la Teatrul GULLIVER poartă mesajul fascinant și emoționant al cunoașterii vieții, prin iubire.

Ca de obicei, biletele pentru spectacol se achiziționează online, accesând link-ul http://bilete.teatrul-gulliver.ro sau secțiunea ”Bilete” din site-ul instituției: www.teatrul-gulliver.ro, sau de la sediul teatrului, în ziua spectacolului, înainte de începerea reprezentației, în limita locurilor disponibile.